Webový analytik/analytička

Kariéra WEBOVÉHO ANALYTIKA/ANALYTIČKY by mohla být pro tebe, pokud:

  • baví tě pracovat s daty a analyzovat je
  • rád/a hledáš řešení problémů a napravuješ chyby,
  • umíš efektivně pracovat s informacemi.

Práce webového analytika/analytičky spočívá v komplexní analýze webu, tedy jeho návštěvnosti a použitelnosti. Toto povolání vzniklo díky využívání internetu jako prodejního kanálu jednotlivých firem. 

Analytik/analytička zjišťuje, jak se jednotliví uživatelé na webu chovají a jak ho využívají. Na základě těchto dat získaných o uživatelích webu, řeší optimalizaci webových stránek To znamená, jak dané webové stránky vylepšit, aby na ně chodilo více návštěvníků nebo generovaly více prodejů. Ze statistik by měl umět rozpoznat, co na stránkách uživatele baví, ale také co je nebaví nebo jim není jasné a díky čemu například opustí web a nedokončí nákup.

Mezi data, která analytik o zákaznících zjišťuje patří například jakou stránku nejvíce zákazníci navštěvují, kolik času na ní strávili, odkud přišli, jaký měla zákazníkova návštěva důvod a následně jaký má návštěva výsledek pro danou firmu (třeba jestli dokončí svůj nákup či nikoliv a web opustí). Ze všech těchto dat připravuje report pro klienta nebo marketingové oddělení.

Díky tomu, že se webový analytik/analytička vyzná v obsáhlých datech, dokáže navrhovat nová řešení a strategii webu, tak aby se zvýšila výkonnost webu a případný následný prodej produktů nebo zvýšení povědomí dané firmy a klient se mohl na internetu snáz prosadit.

Analytik by měl mít perfektní znalost, jak funguje internet a jak se uživatelé v internetovém prostředí chovají. Určitě bys měl/a mít zkušenosti se SEO, PPC reklamou nebo UX, umět pracovat s nástroji jako je Google analytics, Excel a neměl by tě vystrašit JavaScript nebo HTML. Webový analytik/analytička úzce spolupracuje s vývojáři, ale i marketingovým oddělením. Určitě není od věci, když budeš mít znalosti, jak se dělá online marketing. Pro tuto pozici platí: čím větší rozhled, tím detailnější analýzu a následný návrh na zlepšení budeš schopen provádět.

Tuto profesi můžeš vykonávat například v marketingové  agentuře. Výhodou je, že se tam hodně naučíš a velmi často máš možnost takzvaně přičichnout k dalším oborům. V agentuře nezískáš jen technické znalosti, ale také se naučíš komunikovat s různými typy lidí, řešit problémy a díky množství a rozličnosti klientů získáš zkušenosti. Doporučujeme ti  oslovit agentury s žádostí o stáž už na  škole. Získáš tím nejen praxi, ale také cenné kontakty a do budoucna třeba i nabídku na práci.

Pokud už máš zkušenosti a webovou analýzu znáš jako svoje boty, je možnost pracovat na volné noze a mít vlastní portfolio klientů. Pro tento obor je velmi důležité celoživotní vzdělávání, jelikož se stále mění a vyvíjí. Pokud tedy chceš práci dělat dobře, měl/a bys investovat čas do sledování aktuálních trendů a novinek, poslouchat tematické podcasty nebo sledovat lidi z oboru.

Doporučené vzdělání: 

  • vysokoškolské v oboru marketing a management nebo s technickým zaměřením
  • středoškolské vzdělání doplněné kurzy datové analýzy.

Průměrný plat:

28 000 – 55 000,- Kč 

 

Dovednosti a znalosti:

  • analytické myšlení,
  • ochota neustále se vzdělávat,
  • komunikace v angličtině,
  • schopnost navrhovat řešení,
  • prezentační schopnosti,
  • práce s informacemi

  • zvídavost,
  • pečlivost,
  • důslednost,
  • zodpovědnost,
  • samostatnost.

Share This

Share this post with your friends!