CRM specialista/specialistka
Kariéra CRM SPECIALISTY/SPECIALISTKY by mohla být pro tebe, pokud:
- baví tě zefektivňovat různé procesy a hledat souvislosti,
- rád/a pracuješ s daty a dokážeš je analyzovat,
- umíš pracovat s reporty, tabulkami a databázemi.
Povolání CRM specialisty/ky spadá do oblasti marketingu a PR. Zkratka CRM znamená Customer Relationship Management, v překladu je to řízení vztahů se zákazníky. Jde především o správu databáze kontaktů, její vyhodnocování, analyzování a na základě těchto dat navrhování vhodného řešení pro daného zákazníka.
Cílem této pozice je vybudování a udržování dlouhodobých a prospěšných vztahů se zákazníky. V rámci CRM se uchovávají veškeré informace a aktivity od prvního kontaktu, získání zákazníka až po řešení případných klientských problémů. CRM specialista/ka či specialistka musí umět pracovat a vyhodnocovat velké množství dat.
CRM specialista/ka spolupracuje s prodejním oddělením, ale i s marketingem a zákaznickým servisem. Díky datům, které v rámci CRM softwaru společnost uchovává, CRM specialista/ka navrhuje možné zefektivnění procesů prodeje a marketingu a spolupracuje na plánování, koordinaci a monitoringu projektů v oblasti CRM. Dále pomáhá nastavit procesy, tak aby si firma udržela stávající zákazníky, měla schopnost oslovit a přivést nové zákazníky, porozuměla jim a naslouchala, zvyšovala jejich spokojenost a tvořila marketingovou strategii na základě těchto dat.
Oblast CRM je propojená s technologiemi. Úkolem speciality/ky je informace spravovat, shromažďovat, pochopit, a především je správně využívat pro komunikaci mezi firmou a jejími zákazníky. Díky informacím dokáže CRM specialista/ka poznat, pochopit a předvídat potřeby a nákupní zvyklosti zákazníků, vyhodnotit je a pomoc s nastavením komunikace od firmy směrem k zákazníkovi.
Kromě schopnosti orientovat se, využívat a správně interpretovat data je pro CRM specialistu/ku je důležitá orientace v marketingu a obchodu. Velmi důležitá je také angličtina, která je jazykem většiny CRM softwarů.
Doporučené vzdělání: 
- vysokoškolské v oboru marketing a management nebo s IT zaměřením
- středoškolské doplněné dalšími kurzy
Průměrný plat:
27 000 – 50 000,- Kč
Dovednosti a znalosti:
- analytické myšlení,
- prozákaznický přístup,
- komunikace v angličtině,
- schopnost navrhovat řešení,
- přemýšlet v souvislostech,
- efektivní komunikace,
- inovativní přístup,
- zvídavost,
- kreativita,
- důslednost,
- zodpovědnost,
- samostatnost.