Co čekat, když vás firma pozve na pohovor?

Ten pocit známe asi každý, kdo někdy hledal stáž/brigádu nebo zaměstnání. Konečně vám někdo odepsal nebo zavolal a máte se osobně potkat. První jásáte, ale pak vás napadne, „co mám čekat, na co se mám připravit…?“, a v hlavě se vám rozjede nekončící spirála otázek.

V oboru HR pracuji přes 4 roky a sama jsem si pár pohovorů a assessement center prošla i včetně vypracování několika zadání na doma spojených s následovnou prezentací manažerovi. V kombinaci se zkušeností z druhé strany se vám dnes pokusím pootevřít dveře za náborový proces.

S čím se určitě setkáte, je rozdílnost kvality výběrových řízení. Některé pohovory budou spíše povídání a probírání životopisu, některé budou mít jasnou strukturu a několik různých kol. Někdy se hned potkáte s hiring manažerem, někdy jen s člověkem z HR.

Časté je první kolo na doma jako menší zadání, online test nebo úkol. Na základě jeho vypracování vás pak pozvou do prvního osobního kola. Z některých pohovorů budete spíše smutní, některé vás dokáží nasměrovat dál a i vás něčemu novému naučí.

Na začátek je důležité si říct, že půjdete pravděpodobně na více výběrových řízení, a tak se snažte i z těch neúspěšných získat co nejvíce pro sebe.

Jaké typy výběrového řízení existují?

Čím více firem obepíšete, tím větší je šance, že si projdete všemi typy výběrových řízení. Někdy narazíte i na jejich kombinaci.

Assessment centrum – jedná se o hromadné výběrové řízení obvykle na celé dopoledne/odpoledne nebo celý den. Připravte si hodně energie, volno a dobrou náladu. Během něho budete plnit různé samostatné i týmové úkoly a celý den s vámi bude několik lidí z firmy.

Pohovor – první kolo bývá často s člověkem z HR, druhé již s manažerem. Čekejte otázky na vaše pracovní zkušenosti, úspěchy i neúspěchy, ale i odborné znalosti. Kvalitní pohovor se zaměřuje na ověřování hledaných kompetencí. Část pohovoru může být v angličtině, pokud je v inzerátu uvedena jako nutná.

Telefonický pre-screening – takové předkolo, kdy vám volá personalista a zeptá se během 5 minut na základní otázky týkající se pozice, vaší motivace, časového a finančního očekávání. Pokud jste v situaci, kdy je vám nekomfortně (ve výtahu, na nákupu, …), poproste o zavolání později nebo nabídněte, že zavoláte za pár minut vy.

Pohovor spojený s obhajobou case study – case study neboli větší úkol vypracujete doma a pohovor je o jeho obhajobě i manažerovi. Připravte se na otázky týkající se právě zpracování úkolu, oborové znalosti, ale i části prezentace. Je to jak kdybyste šli na státnice a oponent by vám kladl otázky.

V rámci výběrového řízení se potkáte i s různými druhy metod, kterými se firma snaží o vás zjistit relevantní informace a na jejich základě se rozhodnout, zda jste pro ni vhodný uchazeč o pozici.

Behaviorální otázky – zaměřují se do minulosti a mají za úkol zjistit, jak jste se chovali v minulosti. Připravte se, že personalista skrze ně půjde do hloubky a do co největší konkrétnosti. 

Role play – takové hrané scénky, kdy vám personalista dá zadání a vy s ním nebo někým druhým na pohovoru máte za úkol danou scénu provést. Pomocí této metody se ověřují kompetence, jako je komunikace, schopnost dát negativní zpětnou vazbu, schopnost argumentace, úroveň vyjednávání a podobně.

Testy – bývají oborové (znalostí) nebo zaměřeny na řešení různých úkolů. Obvykle se jimi testuje úroveň znalostí například Wordu, Excelu, cizího jazyka, …

Case study a úkoly – zadávají se na doma a máte je odevzdat do určitého data. Ve vypracování úlohy firma sleduje, jak moc jste zadání porozuměli, jak moc rozumíte danému tématu, co jste si vše dohledali, jak nad problematikou přemýšlíte, jak používáte systémy, v nichž jste museli úkol vytvořit, a podobně. 

Psychologické testování – používá se zpravidla u vyšších pozic, protože není nejlevnější. Může jít jak o výkonnostní, analytické nebo osobnostní testy.

Portfolio – na pozice, jako je copywriter, architekt, grafik a další, bude firma chtít poslat ukázku vaší práce.

Co nenechat náhodě

Během hledání práce se vám můžou stát různé věci, které vás mohou rozhodit. Pamatuji si svůj první pohovor v Alze, kdy jsem si špatně zadala do kalendáře datum a dorazila jsem o den později. Slečna na HR ten den bohužel neměla čas, a tak jsem jela domů a po cestě jí napsala omluvný e-mail a nabídla jiný termín.

Nakonec vše dobře dopadlo, ale plyne z toho pár rad pro vás plus mé osobní.

Čas – nechte si raději časovou rezervu, přijďte raději o 5 minut dříve a počkejte na recepci. Než si vás HR člověk vyzvedne, můžete si vydechnout po cestě a okouknout, jaké to ve firmě vlastně je.

Místo – jste si jisti, že je pohovor na místě, kde podle Google firma sídlí? Není v pozvánce náhodou jiná adresa? A máte se ptát na spodní recepci, nebo až v konkrétním patře? Dejte si pozor, ať zbytečně nejedete přes celé město někam jinam.

Omluva – nestíháte pohovor, protože vám ujela tramvaj? Nehodí se vám kvůli zkoušce ve škole termín pohovoru? Vždy se omluvte a nabídněte náhradní datum i čas. Firmy mají databáze uchazečů a znovu vás jen tak nepozvou.

Dress code – některé firmy ho mají, některé ne. Zeptejte se personalistky, jak to mají oni, a podle toho přizpůsobte i v den pohovoru svůj outfit. Ze své zkušenosti vím, jak člověka rozhodí, když přijde v kostýmku a zbytek lidí ve firmě má kraťasy, šaty a botasky.

Příprava – nacvičte si pohovor s někým, komu věříte. Na pohovoru určitě některé z otázek zazní a vy budete v klidu, že víte, co pod stresem odpovědět. Pod přípravu spadá i zjištění si, kde firma sedí, co vůbec dělá a na jakou pozici jste se přihlásili. 

Feedback – nevyšlo to a firma vám neřekla proč? Napište jim o zpětnou vazbu a doporučení, co dělat příště jinak a co bylo zásadní pro to, že vybrali někoho jiného.

Tipy a rady na závěr

Nerozumíte zadání na doma nebo si nejste jisti jeho délkou? Zeptejte se.

Nejste si jisti, zda jde o pohovor, nebo assessment centrum? Zeptejte se.

Bojíte se, že si na pohovoru nevzpomenete na vaše otázky? Sepište si je a vezměte na pohovor.

Napadlo vás něco po pohovoru? Napište jim a doptejte se.

Nelíbí se vám firma, ale chtějí vás na další kolo? Odstupte od výběrového řízení sami.

Nacvičte si 3 minuty o vás, každý pohovor obvykle začíná představením se a vy také dostanete prostor. 

Zamítli vás a vy nevíte proč? Požádejte o zpětnou vazbu a doporučení, co příště udělat vhodněji.

Nejste si jisti čímkoli? Vždy se zeptejte, firmy obvykle odpoví a vy se zbavíte zbytečného stresu.

Více informací o autorce:

Petra

Jmenuji se Petra Nulíčková a během studia na vysoké škole jsem začala pracovat v Alza.cz, kde aktuálně zastávám pozici HR Business Partnera pro 4 oddělení. Začínala jsem ale jako stážista bez jakýchkoli zkušeností v oblasti HR. Věřím, že když člověk chce a věnuje čas rozvoji, je možné téměř vše, proto mu věnuji velkou část mého volného času.

 

Share This

Share this post with your friends!