Motivační dopis – zbytečnost, nebo nezbytnost?
O motivačním dopise zaslechne alespoň párkrát za život snad každý, a co víc, často je nutné jej přiložit i k žádosti o práci. Proč je tak důležitý? Je vůbec nějaký rozdíl mezi životopisem a motivačním dopisem? A posílá se pouze tam, kde ho explicitně vyžadují?
Zajímá vůbec někoho motivační dopis?
Někdo tvrdí, že motivační dopisy dávno nejsou důležité, jelikož v devíti z deseti případů to po vás reálně nebude nikdo ani číst. Řekněme, že statistika je pravdivá, má potom cenu se snažit?
Rozhodně má. Co když potkáte právě toho desátého náboráře? Dost dobře také můžete napsat tak skvělý dopis, že zaujme i některého z těch ostatních devíti. A přesně o to vám jde – někoho zaujmout a vyčnívat nad ostatními kandidáty.
Koneckonců motivační dopis může být právě to, podle čeho se zaměstnavatel bude rozhodovat mezi stejně kvalifikovanými žadateli o práci.
Že motivační dopis nebyl v inzerátu vyžadován? To určitě není důvod ho neposlat, protože i to nakonec může být vaší výhodou oproti ostatním, kteří nic neposlali.
Životopis a motivační dopis – synonyma?

Spousta lidí zastává názor, že motivační dopis je akorát životopis vypsaný v celých větách. Pokud by to tak skutečně bylo, pak by ale motivační dopis význam skutečně ztrácel, nemyslíte? Ve skutečnosti se tyto dva dokumenty doplňují, pojďme si proto shrnout základní rozdíly mezi nimi.
Zatímco životopis je strukturovaný a soustředí se na vaše pracovní zkušenosti, v motivačním dopise v několika odstavcích představujete sebe.
Do životopisu uvádíte vše, co máte za sebou (fakticky), kdežto motivační dopis se soustředí na budoucnost – co byste chtěli dokázat, čím můžete přispět dané firmě (popisně).
Motivační dopis je vždy někomu adresován, na rozdíl od životopisu se tedy bude pokaždé lišit.
Jak motivační dopis napsat
Víme tedy, že motivační dopis není nadbytečný a zaměnitelný s životopisem a že není zbytečné jej posílat i zaměstnavatelům, kteří dokument přímo nevyžadují. A jak ho vlastně napsat?
Nezapomínejte na to, že je to dokument s pevně danou strukturou a náležitostmi, nesmíte tedy vynechat adresu, oslovení, text dopisu, rozloučení a podpis.
Protože máte zaujmout, měl by dopis na první pohled vypadat jako něco, co čtenář bude chtít dobrovolně číst, je tedy vhodné popřemýšlet i nad adekvátním vzhledem a formátováním. V základu myslete především na to, že je třeba:
- oddělit od sebe jednotlivé části,
- vyvarovat se zbytečně dlouhých odstavců,
- psát tak, aby sdělení dávalo smysl,
- přizpůsobit styl jazyka firmě – styl komunikace v mladé přátelské firmě se liší např. od komunikace na akademické půdě,
- vyhnout se pravopisným chybám a překlepům.
Nejste-li si jistí estetickou stránkou dopisu, pak nezoufejte, stejně jako u životopisů existuje řada dostupných šablon také pro motivační dopisy.
A co vlastně napsat
Největší komplikací bývá právě text samotný. Co všechno tam napsat? A jak to přesně napsat?
Pište o sobě. V rámci mezí – neinformujte zaměstnavatele o svém oblíbeném jídle, ale o tom, co máte profesně za sebou a jak to můžete v nové práci zúročit.
Popište své vlastnosti, nikoli ale jako výčet. Všichni uchazeči budou pracovití, spolehliví a flexibilní týmoví hráči. Co vás od nich ale odlišuje? Jak tyto své vlastnosti užíváte? A jak je využijete v nové práci?
Nepište nadbytečné informace. Jistě máte spoustu životních úspěchů, také ale máte pouze pár odstavců. Že jste jako malí byli první ve výtvarné soutěži je úžasné, ale pro zaměstnavatele spíše nedůležité.


Příklady:
– Deset let jsem pracoval jako prodavač. | Lidi jsem během své práci v obchodě zažil snad v každé jejich – i své – náladě, a troufám si tedy říct, že komunikace s nimi je mou silnou stránkou. Vždy se s nimi dokážu domluvit a jen málokdo mě rozhodí.
– Jsem pracovitá. | Říká se, že bez práce nejsou koláče, a já mám ráda, když jsou to pořádné koláče. Svou práci si dělám poctivě a kvalitě, rozhodně nejsem ten typ člověka, který přemýšlí jen nad tím, jak si práci ulehčit.
Opravdu se soustředit pouze na sebe?
Jak již bylo řečeno, do motivačního dopisu máte psát o sobě – protože jste skvělí a na pozici se prostě hodíte. Stačí to ale? Skvělí budou všichni a vlastně to ve výsledku ani nemusí být důvod proto, aby vás vzali zrovna do této konkrétní firmy na tuto pozici. Co tedy přidat?
Nepochybně stojí za to zjistit si něco víc o zaměstnavateli. Vždyť tu práci vážně chcete, takže byste pochopitelně měli být informovaní.
Líbí se vám, že zaměstnavatel podporuje životní prostředí? Zaujaly vás jeho úspěchy? Přečetli jste si firemní blog? I to všechno zmiňte, protože ne každý si dá tu práci s průzkumem firmy.
Mimo nově získané informace tak navíc možná získáte i alespoň základní povědomí o tom, jak třeba firma funguje a komunikuje, čemuž budete moct přizpůsobit i jazyk samotného motivačního dopisu. Zaměstnavateli se tak budete moct skutečně přiblížit – a to se vyplatí.

Příklady:
– Na vašem blogu jsem se dočetla, že firma podporuje děti z dětských domovů, což mě velmi zaujalo. Mám kamaráda pocházejícího právě z dětského domova, o problematiku se tedy sama již nějakou dobu zajímám…
– Velmi mě zaujaly i vaše aktivity související s životním prostředím. V minulém roce jsem se vydal jako dobrovolník do deštného pralesa, věřím tedy, že bych mohl přispět i svými zkušenostmi a poznatky.
Pár rad na závěr
Přestože je motivační dopis důležitý a měl by být skvěle zpracovaný, není to žádná věda.
Pokud ho nezačnete psát na poslední chvíli a budete se řídit alespoň těmi nejdůležitějšími pravidly, rozhodně máte šanci na úspěch.
Dopis napište, i když nemusíte. Buďte struční, přesvědčiví, srozumitelní, dejte si pozor na zbytečné chyby a určitě to dobře dopadne.
Nejste-li si stále jisti, jak začít, zkuste si projít i vzory motivačních dopisů, kterými se můžete inspirovat.
Dobrý den, nevím ale mě věta „Říká se, že bez práce nejsou koláče, a já mám ráda, když jsou to pořádné koláče. „, zní hodně divně.
Dobrý den,
děkujeme za Váš názor a komentář 🙂
Jak byste navrhoval, aby tato věta byla napsaná?
Hezký den,
Kariérko.cz