LinkedIn nad zlato
Tak schválně, máš už LinkedIn? Pokud ne, víš alespoň, jaké možnosti nám tato sociální síť nabízí? A slyšel jsi o LinkedInu vůbec někdy? V případě, že jsi odpověděl alespoň jednou „ne“, je pro tebe přečtení tohoto článku nepochybně skvělou časovou investicí. Máme rok 2020 a jak nábor a hledání nových talentů, tak vyhledávání obchodních dodavatelů se přesouvá do online prostředí. Šetří nám to čas a peníze a rozšiřuje nám to možnosti.
Pádný není ani argument „jsem ještě student, LinkedIn nepotřebuju“. Josef Kadlec, jeden z největších machrů (nejen) na práci na LinkedInu u nás, doporučoval už v článku z roku 2013, aby si LinkedIn založili i studenti. Takže si troufám říct, že dnes, o sedm let později, je to už povinností každého z nás, komu nějak záleží na budoucí kariéře.
PROČ je tedy dobré mít LinkedIn profil?
Pracovní nabídky přijdou za tebou
Stačí, když si zadáš do vyhledávače „LinkedIn pro recruitery“ nebo podobné slovní spojení a vyskočí na tebe nespočet školení, webinářů, článků či knih.
Je tedy zcela jasné, že je tato sociální síť opravdu hojně používaná právě při náboru. Ty se snaž rozšiřovat svou síť kontaktů a aktivně se zapojovat do diskuzí na skupinách nebo pod příspěvky jednotlivých uživatelů. Zobrazíš se tak ve feedu dalším lidem. A opravdu se stává, že si tě takhle může všimnout recruiter, nějakou dobu tvou aktivitu sledovat a pak ti napsat s nabídkou brigády/práce, to je ověřeno!
Inspirativní lidé
Ne nadarmo jde o sociální síť. Samozřejmě, že významným aspektem je zde sdílení a propojování lidí mezi sebou. Doporučuji aktivně vyhledávat a následně se propojovat s lidmi, kteří tě mohou inspirovat. Kolikrát mi opravdu hodně dá pouhé prohlížení profilů lidí podobně zaměřených jako já a inspiruji se, kde například absolvovali stáž nebo kurz. Víš tak, v jakých společnostech jsou otevřeni studentům, nebo získáš tip, kde se dále vzdělávat. Projížděním příspěvků ve feedu také často narazím na nové zajímavé zdroje informací. A co víc? Najdeš tam lidi z celého světa!
Nová klientela
Podnikatelé a živnostníci napříč obory si pochvalují, že dobře a zajímavě vyplněný profil na LinkedInu jim pomohl rozšířit klientelu. A to platí od architektů přes účetní po kosmetičky. Takže LinkedIn dnes můžeme brát jako opravdu účinný marketingový nástroj.
JAK na to?
Prostě si profil založ a vyplň informace. Pro naši generaci (tzv. digital natives) to rozhodně není nic těžkého. Jednoduše se zaregistruj a vyplň PRAVDIVĚ informace o sobě. Otázkou číslo jedna pro tebe bude, zda míříš více do světa nebo plánuješ zůstat v Česku, tomu je potřeba přizpůsobit jazyk. Pokud například chceš navazovat kontakty s lidmi z celého světa a v budoucnu bys rád získal pracovní zkušenost v zahraničí, je určitě dobrý tah vytvořit celý profil také v angličtině.
LinkedIn po tobě bude chtít poměrně dost informací, jejich vyplnění však není povinné. Pokud ale chceš udělat dojem a rád bys, aby ses náborářům co nejčastěji objevoval ve vyhledávání, radím ti, abys byl při vyplňování co nejpodrobnější.
Snaž se opravdu jasně vykreslit svůj profesní obraz. Využívej políček, kde můžeš dané pozice či vzdělání podrobně popsat. LinkedIn funguje na bázi klíčových slov. Takže pokud někde v profilu zmíníš, že umíš pracovat v nějakém programu (třeba SAP neb Photoshop), nebo že máš nějaký kurz, můžeš se pak objevit ve vyhledávání recruitera, který toto klíčové slovo u svých kandidátů hledá. A co víc, algoritmy LinkedInu upřednostňují profily, které jsou podrobně vyplněné, takže čím víc informací poskytneš, tím větší je pravděpodobnost, že se objevíš výše ve výsledcích vyhledávání.
Úvod
Zde bych upozornila na položku Motto, která je hodně lidmi špatně pochopena. Mnoho uživatelů zde vyplní své oblíbené motto (přísloví, citát). Na tom samozřejmě není nic špatného, ale mnohem praktičtější je napsat zde svou aktuální roli (ať už jsi student nebo pracuješ). Budeš pak opět lépe dohledatelný a ostatní uživatelé uvidí při pouhém najetí myší na tvou fotku tento text přímo pod tvým jménem, aniž by museli rozklikávat celý profil. Pokud máš při studiu stáž nebo brigádu, určitě dej obojí do téhle kolonky! Uvedu příklad: Stážistka v laboratořích AGEL | Studentka Genového inženýrství UPOL.
Dále se v této sekci vyplňuje vzdělání, případná pracovní pozice, poté země, kde žiješ a přesnější lokalita (tu je také vhodně vyplnit, opět kvůli dohledatelnosti recruitery). Pak zde najdeš kolonku pro vyplnění tvého oboru a můžeš přiložit i odkaz třeba na nějakou jinou sociální síť. Abych nezapomněla, zde si můžeš nahrát i profilovou a úvodní fotku. Rozhodně je dobré minimálně profilovou fotku mít, i dle průzkumů profilu dodává důvěryhodnost a lepší zapamatovatelnost. Drž se ale zásad, jak by taková fotka měla vypadat, ty se téměř shodují s tím, co platí pro fotky na životopis. Co na LinkedIn opravdu nepatří, jsou například selfie, fotky v plavkách nebo fotky z party. Co se týče úvodních fotek, ideální jsou nějaké abstraktnější fotky, které nějakým způsobem souvisí s tvým oborem, případně fotka s tematikou školy, kde studuješ, nebo firmy, kde pracuješ či brigádničíš.
O mně
Tady se můžeš opravdu vyřádit, být kreativní, ukázat svůj komunikační styl, a hlavně co nejpřesněji vykreslit to, jaký jsi. Můžeš zde totiž volným stylem psát text. Tato kolonka vypadá u různých lidí odlišně. Někteří zde popisují svůj životní příběh nebo životní cíle a své charakteristiky, jiní představují své produkty, a někteří uživatelé tento prostor využívají k představení firmy, kde pracují. Samozřejmě se to odvíjí od účelu, za jakým sis LinkedIn založil. Pokud jsi studentem, který sbírá první pracovní zkušenosti, je dobré v tomto poli představit svou osobu, silné stránky, oblast studia, směr, jakým se chceš ubírat do budoucna, případně další oblasti, které tě zajímají. Klidně přihoď větičku o tom, že jsi otevřen pracovním příležitostem a stážím. Nikdy nevíš, kdo si tvůj profil rozklikne. ☺
Pracovní zkušenosti
Pokud ještě nemáš pracovní zkušenost přímo v oboru, neváhej uvést i jiné brigády, do popisu práce uveď kompetence, kterým ses naučil a můžeš je využít i v budoucí práci. Pokud se můžeš pyšnit zkušeností z oboru, rozhodně popiš i činnosti, které jsi dělal. Pokud zde nemáš ještě moc položek, uveď klidně i absolvované stáže v rámci školy – také s popisem činností.
Vzdělání
Zde se zpravidla uvádí nejvyšší dosažené vzdělání, nejlépe i s oborem, a také aktuální škola, pokud studuješ. Pokud máš za sebou více titulů na VŠ (i třeba Bc. a pak navazující Mgr.), uveď klidně obě tyto etapy. Výhodou je, že i ke vzdělání můžeš připsat dodatečné informace. Nezapomeň vypsat asociace a spolky, kterých jsi byl nebo jsi členem, a případně tvé funkce v nich. V další kolonce s názvem „Popis“ se můžeš rozepsat o samotném studiu, co tě bavilo, jaké zajímavé předměty, případně jaké stáže jsi v rámci studia absolvoval. Také není od věci zde popsat bakalářku a diplomku, přiblížíš tak návštěvníkům profilu svou oblast zájmu, ve které se navíc vyznáš. Pokud se ti práce fakt povedla, můžeš ji i nahrát! ☺
Licence a certifikace
Tato oblast asi nepotřebuje delší vysvětlování. Jednoduše zde doplň všechny certifikáty a licence, kterými se můžeš pyšnit. Nezapomeň na online kurzy, které jsou mnohdy zadarmo, a můžeš si díky nim tuto položku rozšířit! ☺
Dobrovolnické pracovní zkušenosti
Tady se rozepiš o všech projektech, na kterých ses dobrovolně podílel, může jít o záležitosti od dobrovolné výpomoci na pořádání konference po docházení za pacienty nemocnice či sociálního zařízení. Zkušenost s jakýmkoliv dobrovolničením je pro recruitery velmi pozitivní faktor, protože to dokazuje, že jsi zvídavý a rád sbíráš zkušenosti, nehledě na to, jestli za to dostaneš odměnu, a taky že rád přiložíš ruku k dobré věci. ☺
Dovednosti a jejich potvrzení
V této sekci vyplň své silné stránky. Klidně se zeptej svých přátel nebo kolegů, jaké tvé kompetence by vypíchli. Může jít o hesla jako „komunikace“, „organizační schopnosti“, „angličtina“, „asertivita“, „obchodní právo“, „MS Office“. Vyplnit jich můžeš hned několik, ale nepřežeň to! Maximálně doporučuji zmínit 8 dovedností, aby vynikly. Tyto dovednosti pak mohou potvrzovat další uživatelé, například tví kolegové.
Doporučení
Zde je prostor pro slovní hodnocení či zpětnou vazbu od uživatelů, kteří s tebou nějakým způsobem spolupracovali, ať už v práci, na brigádě, projektu nebo na dobrovolničení. Ty jim pak můžeš udělené hodnocení oplatit. Pokud máš mezi uživateli LinkedInu svého nadřízeného nebo spolupracovníka, neboj se mu o doporučení napsat.
Dosažené cíle
Zde je hned několik kategorií, kde můžeš libovolně přidávat položky. Doporučuji zaměřit pozornost minimálně na „kurzy“ a „jazyky“, kde můžeš vypsat všechny příslušné položky.
Zájmy
V této sekci se zobrazí stránky, které jsi začal sledovat, a veřejné skupiny, do kterých ses přidal. I tuto oblast někteří recruiteři sledují. Je proto dobré se poohlédnout po skupinách a stránkách, které odráží tvé zájmy, a to samozřejmě nejen proto, aby se ti pak zobrazily na profilu, ale hlavně proto, že tam můžeš narazit na mnoho inspirativních zdrojů a uživatelů.
Příklady rozmanitých LinkedIn profilů studentů či čerstvých absolventů:
Doporučujeme nastavit vlastní url bez diakritiky!
https://www.linkedin.com/in/barbora-jurkovsk%C3%A1-9a73aab1/
https://www.linkedin.com/in/terezanovotnahays/
https://www.linkedin.com/in/michaela-%C5%A1tenclov%C3%A1-a8951b15a/
https://www.linkedin.com/in/magdal%C3%A9napt%C3%A1%C4%8Dkov%C3%A1/
https://www.linkedin.com/in/nat%C3%A1lie-vesel%C3%A1-04626713a/
Zdroje:
Tegze, J. (2019). Jak hledat zaměstnance v 21. století: techniky moderního recruitmentu. Praha: Grada
https://idealab.cz/linkedin-a-jeho-vyuziti-v-kreativnich-profesich/
http://theexperts.cz/web-2-0/profesni-socialni-site/115-8-1-zaklady-linkedinu