Jak hledat práci na sociálních sítích
Hledání práce na Facebooku
První, co chci zmínit je, že na Facebooku je základ všeho mít přístupné jen takové fotky, za které byste se před potenciálním zaměstnavatelem nemuseli stydět. Pokud to není vyloženě proti tvému přesvědčení, je také dobré uvést, jakou studuješ školu, případně nějaké relevantní pracovní zkušenosti nebo alespoň oblast zájmu. Aktivní vyhledávání talentů a potenciálních uchazečů neboli Talent sourcing totiž dnes někdy probíhá i přes FB, pokud kandidát není dohledatelný jinou cestou. Proto je dobré personalistům jejich práci trochu ulehčit zmínkou o tvém pracovním zaměření.
Více informací se dozvíš v mém dalším článku: (https://karierko.cz/clanek/klara-osobni-branding-a-socialni-site/).

Aktivní hledání práce

Co se týče aktivního hledání práce, jsou podle mě na FB nejvýznamnější facebookové skupiny a stránky firem. Dnes na těchto místech inzeruje opravdu velké množství zaměstnavatelů. Proč? Je to levné, rychlé, má to dosah, může to oslovit i tzv. pasivní uchazeče, kteří se zrovna aktivně nedívají po nabídkách na pracovních portálech, a je možné toho využít takřka ve všech odvětvích. Na všemožných skupinách se objevují i desítky inzerátů denně. Je pravda, že se nejčastěji jedná spíše o méně kvalifikované brigády krátkodobějšího rázu. Ale často se můžete setkat i s velmi atraktivní nabídkou kvalifikované pozice v zajímavé firmě – a to často právě z toho důvodu, že firma nechce přijít o žádné potenciální uchazeče. Kdybych tu měla vypisovat všechny facebookové skupiny zabývající se pracovními nabídkami, byli bychom tu týdny. Ty relevantní pro tebe si ale během pár minut zvládneš najít i sám/sama.
Skupiny jsou většinou zaměřeny buď na konkrétní lokalitu (většinou je v názvu kraj, okres nebo přímo město), nebo konkrétní odvětví či profesi. Někdy dokonce na obojí. Takže vyzkoušej různě kombinovat své lokality s odvětvím či profesemi s těmito klíčovými slovy: brigáda, práce, job, přivýdělek, praxe, stáž, inzerce.
Co se týče facebookových stránek firem či přímo specializovaných kariérních stránek firem na FB, je jich dnes stále víc. Pracovní nabídky firmy často prokládají zajímavými novinkami přímo z firmy nebo jiným obohacujícím obsahem. Výhodou je, že víte, že máte tu čest přímo s firmou a nejednáte třeba s agenturou. Takže rozhodně stojí za to projít a olajkovat FB stránky svých oblíbených firem a podívat se i po nějakých, které třeba neznáš a máš je v okolí. Nikdy nevíš, kdy ti skvělá nabídka přistane přímo na tvou facebookovou zeď! Pokud zůstaneme u Mladé Boleslavi, skvělým příkladem vyvedených kariérních stránek na FB je třeba Škoda Auto: https://www.facebook.com/SkodaAutoKariera
Ukázka skupin na Mladoboleslavsku:
- Práce a brigáda Mladá Boleslav https://www.facebook.com/groups/1510426935928468
- PRÁCE Mladá Boleslav https://www.facebook.com/groups/Prace.MB
- Mladá Boleslav – Práce, Brigády, Job, Příležitosti, Inzerce, Nabídka,Poptávka https://www.facebook.com/groups/581237558890687
- Práce / Brigády / Příležitosti – Mladá Boleslav a okolí https://www.facebook.com/groups/Mlada.Boleslav.Brigady.Prace
- Práce – Brigáda – Mladá Boleslav – Mladoboleslavsko! https://www.facebook.com/groups/BrigadyMladaBoleslav
- PRÁCE – PROGRAMÁTOŘI, VÝVOJÁŘI, KODÉŘI – PRÁCE A BRIGÁDY V OBLASTI IT https://www.facebook.com/groups/684672464913744

Dnes již není výjimkou, že některé pozice personalisti ani klasicky neinzerují, ale hledají si kandidáty sami – a jejich první kroky vedou právě na LinkedIn, kde zadají různé filtry a klíčová slova. I když zatím nemáš třeba tolik zkušeností, je dobré si vytvořit svůj LinkedIn profil. Tomuto tématu se věnuje můj článek, kde jsem shrnula důvody, proč LinkedIn mít, a také jsem zmínila užitečné tipy při vyplňování profilu. Díky LinkedInu můžeš nejen získat brigádu nebo práci, ale dozvíš se tady i to, co personalisti od uchazečů očekávají, čemu se naopak vyhnout, ale i různé tipy na rozvojové knížky, kurzy a mnoho dalšího. Vybuduj si zde svou síť kontaktů, od kterých se můžeš učit. Neboj se přidávat si také personalisty, aby ses dostal do jejich povědomí. Rozhodně doporučuji si s rozšiřováním své sítě dát práci – pečlivě vybrat, kdo ti bude přínosem a něčím tě zaujal, a následně k pozvánce do profesní sítě přidat krátkou zprávu (k dispozici máš maximálně 300 znaků), kde uvedeš důvody, proč si danou osobu přidáváš, co tě například zaujalo, nebo se klidně na něco zeptej.
Psát můžeš i lidem, které již ve své LinkedIn síti máš – a to už bez omezení. Neváhej toho využít! Osvědčuje se oslovit zajímavé lidi, kteří dělají ve firmě nebo na projektu, který se ti opravdu líbí. Můžeš se jich na tuto firmu či projekt zeptat, případně můžeš připojit dotaz, jaké jsou požadavky na případné uchazeče o zaměstnání v dané firmě na určitém oddělení. Divil by ses, kolik lidí bude tvým zájmem potěšeno, ochotně ti na všechno odpoví, či dokonce nabídne nějakou formu spolupráce již při studiu! Minimálně se naučíš na této sociální síti navazovat konverzace a zmapuješ si, jak na tom jsi v porovnání s očekáváními zaměstnavatelů.
Dalším způsobem, jak o sobě dát vědět, je vyjít s kůží na trh – tedy začít se prezentovat i ve veřejném LI prostoru. Můžeš začít se zapojováním do diskuzí tvých LinkedIn kontaktů. Časem můžeš přistoupit k tvorbě vlastního obsahu nebo statusů, kde se také budeš snažit rozjet diskuzi pod nimi. Pokud budeš chtít prezentovat obsah, nezapomeň na to, aby měl pro tvé publikum nějakou přidanou hodnotu. Můžeš klidně začít tím, že vypíšeš několik zajímavých bodů z konferencí či webinářů, kterých ses účastnil. Případně se může jednat o doporučení nějaké knihy, kurzu či školení nebo můžeš nadhodit téma, na které by tě zajímal názor ostatních.
Pokud budeš v opravdu aktivním procesu hledání zaměstnání či brigády, nestyď se napsat přímo nějakému personalistovi, zda neví o příležitosti v tvé oblasti zájmu. Dnes má mnoho náborářů (i díky sociálním sítím) přehled, kde kdo koho právě hledá, a také se náboráři nebojí sdílet zajímavé kandidáty přímo na svém LI, aby je tak nabídli svým kolegům a zároveň poskytli uchazeči příležitost dostat se k možnostem, o kterých by se jinak ani nemusel dozvědět. Pokud chceš vidět, jak může vypadat inzerce konkrétních uchazečů, můžeš se podívat například na LinkedIn Petry Nulíčkové nebo přímo na hashtag #kandidatzdarma, což je skvělý počin právě Petry, který někteří personalisté rádi následují. Tento koncept ale funguje hlavně na základě sdílení bývalých kolegů případně kandidátů, kteří personalistovi prošli pod rukama v rámci výběrového řízení, které z nějakého důvodu nevyšlo.

Tento obsah byl vytvořen za finanční podpory ŠKODA AUTO a.s.

Autor článku

Klára je studentkou jednooborové psychologie. Aktuálně je třetím rokem na stáži na HR oddělení mezinárodní společnosti. Dále se v rámci jiných částečných úvazků zabývá projektovým vzděláváním zaměstnanců a kariérovému poradenství studentům. V budoucnu by se chtěla věnovat právě oblasti HR a psychologii práce a organizace. Ve svém volném čase se věnuje sportu, miluje cestování, jazyky, vaření a pečení.