Osobní branding

Dost možná ses už setkal/a s pojmem osobní branding. Rozhodně se nejedná o přežitek, o který by se měli starat jen slavní lidé nebo velcí podnikatelé. Proč je právě pro Tebe výhodné na něj myslet (a co víc) již teď při studiu? To se dozvíš v dnešním článku

Důvody, proč začít budovat svou osobní značku, mohou být různé. Můžeš být někdo, kdo v budoucnu hodlá nabízet služby (výživové poradenství, psychologické poradenství, finanční poradenství, právní služby), prodávat výrobky nebo prostě může být Tvým přáním, aby o Tobě budoucí potenciální zaměstnavatelé či klienti věděli. Konkrétně pro nás, studenty, je asi největším důvodem to, abychom se ze startu stali co nejatraktivnějšími pro budoucí zaměstnavatele. Poté pro nás je mnohem jednodušší zažádat si o stáž, nebo můžeme být dokonce sami osloveni.

Jaké benefity přináší osobní branding

Abys měl/a hned na úvod představu, jak může osobní branding vypadat a jaké přináší benefity, uvedu příklad lektorky cizího jazyka, která v karanténě začala být velmi aktivní na Instagramu. Nejprve začala denně postovat obrázky se slovíčky na dané písmenko v abecedě, dokud neprojela celou abecedu. Poté přidávala obrázky s cizojazyčnými frázemi. Také vydala ebook s gramatikou a cvičeními. To vše bylo zdarma. Poté přišla s nabídkou online kurzu, který se právě otevírá, ten byl již placený. Podařilo se jí tedy za určitou dobu získat své sledovatele, které zajímá, co dělá, a využili jejích služeb.

Nejen že některé followery mohla namotivovat ke studiu jazyka, ale navíc v nich vzbudila dojem, že v tom, co dělá, je dobrá, a také jim dala nahlédnout do toho, jak to dělá. Do stories občas přidala i osobní fotku přímo z procesu práce, čímž se k followerům dostala blíže a vzbudila ještě větší důvěru.  Je proto velmi pravděpodobné, že jí tento způsob marketingu mohl dopomoct k vyššímu počtu účastníků následného placeného kurzu.

Podobným případem může být student, který si založil YouTube účet, kde přidával názorná videa zaměřená na finanční gramotnost, protože je jeho oblastí studia právě finančnictví. Nejprve začal s úplnými základy mířenými na studenty. Postupem času se občas stalo, že se na něj nějaký sledovatel obrátil s dotazem. Videí přibývalo, kvalita se zlepšovala. Studenta začaly oslovovat střední školy, aby u nich uskutečnil přednášku. Dostával se do povědomí stále většího okruhu lidí. Ti viděli, že se opravdu vyzná a že mu jde o to, aby společnost byla informovanější. S dotazy se na něj obracelo stále více lidí.

Po ukončení studia měl již slušnou základnu fanoušků na YouTube a také na Instagramu, který mezitím začal frčet, a tak tam začal postovat novinky, rady a tipy ze světa financí. Vydal se na dráhu finančního poradce. Přímo přes sociální sítě se mu začali hlásit noví klienti, kteří ho díky jeho tvorbě znali. Včasný start tvorby osobního brandu se mu tak postaral o plynulý přechod mezi studijním a pracovním životem.

Budování osobní značky a jak na to

Pro dokreslení přidám trošku teorie (bez té by to nešlo, znáte to). Obecně se osobní branding popisuje jako proces, během kterého se buduje osobní značka, což je určitou formou (sebe)propagace. Jde ale o mnohem víc než pouhou image či dobré jméno jedince.  Jedná se o prezentaci toho, co člověk dělá, v čem vyniká, v čem je odlišný, jaké jsou jeho vlastnosti, znalosti či zkušenosti a jaký je jeho příběh. Osobní brand může výrazně ovlivnit názor ostatních, začít tedy pracovat na osobní značce je užitečnější, než se zdá. Nutno však podotknout, že to není aktivita, kterou byste sfoukli za dva měsíce a měli provždy hotovo, jedná se o dlouhodobý proces. Bezpochyby je to účinná marketingová taktika, která Ti může pomoci dosáhnout celé řady cílů. Osobní branding může mít offline podobu, kde bychom zařadili například staré dobré vizitky. Určitě Tě ale nepřekvapí, že dnes se masivně rozjíždí online způsoby budování osobní značky, a to převážně kde jinde než na sociálních sítích.

Pokud Ti to už v hlavě víří nápady, jak udělat první kroky a jak rozvinout svou osobní značku, uvádím možnou kostru pro další postup:

  1. Analýza své vlastní osobnosti (soustředit se na své silné stránky).
  2. Definice budoucích osobních a kariérních cílů, kam chce člověk dojít.
  3. Určení důvodů, proč na své osobní značce pracovat, jak to může pomoct.
  4. Definice cílové skupiny (na ni pak napasovat nejen obsah, ale i formu).
  5. Analýza aktuálního „trhu” (jaký obsah aktuálně chybí, nedělá již někdo to, co plánuji dělat já?).
  6. Tvorba plánu (včetně frekvence příspěvků/vstupů/aktivit).

A hlavně: Nevzdat to!

Jak se (sebe)propagací začít

Jak konkrétně na osobní branding? Můžeš postovat zajímavé informace a novinky pro cílovou skupinu na Instagramu, začít psát nebo překládat články na blog, nahrávat podcasty či videa na YouTube, posílat newslettery s tipy na knihy, články či eventy. Také můžeš zkusit zorganizovat přednášku nebo udělat webinář – s těmi se především teď v době koronavirové roztrhl pytel. Jistě sis všiml/a, že webináře, které jsou zdarma, fungují tak, že Ti nejprve předají nějaké informace, které se Ti mohou hodit, a poté Ti speaker nabídne svůj produkt či službu. Jednoduše jde tedy o to zjistit, v čem jsi dobrý, co můžeš nabídnout, a poté to umět použít tak, aby lidé, co budou následně obsah konzumovat, v něm viděli přidanou hodnotu.
Dále se můžeš inspirovat v podcastu dvou nejznámějších českých recruiterů (důkaz toho, že jim osobní branding fakt jde) Josého Kadlece a Matěje Matolína. Oba řečníci v podcastu odkrývají nejen proč, ale hlavně jak se svým osobním brandingem začali a co všechno jim to přineslo. Zajímavý tip na nastartování,  který stojí za zmínku, je: Jednoduše začít dokumentovat, co v práci/na stáži/ přes den děláš (samozřejmě by to mělo mít spojitost s Tvou budoucí kariérou). Odkaz na podcast naleznete ve zdrojích pod článkem.

Dalším skvělým příkladem může být půjčovna kol, která na své webovky pravidelně přidává doporučené cyklotrasy v okolí, nebo výživová poradkyně, která na svůj Instagram přidává lákavé fotky jídel s recepty a recenze na sportoviště.

Doufám, že se mi podařilo představit Ti, o co jde, když se řekne osobní značka, a také Ti objasnit, proč není úplně k zahození nad procesem jejího budování začít minimálně přemýšlet. Neboj se jít s kůží na trh. Zamysli se, zda by Ti budování osobní značky mohlo k něčemu dopomoct, a pak ukaž, co umíš. Buď také připraven/a na možný počáteční nezdar, žádný učený z nebe nespadl a navíc, co Tě nezabije, to Tě posílí. Váháš, protože teprve studuješ? Nevadí, vybudování osobní značky je totiž (jak jsem zmínila výše) běh na dlouhou trať a rozhodně není od věci sbírat zkušenosti a vzbuzovat zájem lidí již teď. Pokud Tě napadl nějaký způsob, jak začít, neváhej se podělit i s ostatními do komentářů.

Přeji hodně zdaru a kreativních nápadů! 

Další články z této série OSOBNÍ BRANDING

Autor článku

Klára

Klára je studentkou jednooborové psychologie. Aktuálně je třetím rokem na stáži na HR oddělení mezinárodní společnosti. Dále se v rámci jiných částečných úvazků zabývá projektovým vzděláváním zaměstnanců a kariérovému poradenství studentům. V budoucnu by se chtěla věnovat právě oblasti HR a psychologii práce a organizace. Ve svém volném čase se věnuje sportu, miluje cestování, jazyky, vaření a pečení.

Share This

Share this post with your friends!