Copywriter (se) musí umět prodat
Baví tě psát? Možná přemýšlíš o kariéře copywritera. Na jakou vejšku poslat přihlášku? Máš psát za stovku na hodinu nebo radši za reference? Kde najdeš pomoc a kde spíš hejty?
Detektiv, psycholog a obchodník v jednom

Jako copywriter píšeš texty, které mají vést k požadované akci (např. nákup zboží, odběr newsletteru apod.)
Tato profese není jen o psaní. Zahraješ si na detektiva a vypátráš vše, co bude potřeba. Za chvíli se vžiješ do role psychologa. Už víš, jaké trable zákazníci řeší? Jako správný prodejce jim pomocí slov nabídneš řešení jejich problému – zboží nebo službu.
Hlad po tvůrcích obsahu
Pokud máš talent, máš šanci uspět v obsahovém marketingu. Když se naučíš, jak na internetu zaujmout svou cílovku, práci si určitě najdeš. Pandemie donutila firmy se přesunout do onlinu. Stoupla tak poptávka po digitálních marketérech a tvůrcích obsahu.
Začni něco dělat
Samotná VŠ ti úspěch nezaručí. Je to řemeslo, které vyžaduje praxi. Na státní vysoké škole můžeš zkusit žurnalistiku nebo marketingovou komunikaci. Někteří copywriteři mají diplom z češtiny. Existují soukromé vysoké školy se zaměřením digitální a kreativní marketing.
SPOILER: Počítej s tím, že se budeš vzdělávat pořád.

1) Čti
- knihy o copywritingu, psychologii prodeje, sociálních sítích a marketingu (Manuál copywritingu, Copywriting: Pište texty, které prodávají, Jak na sítě, O reklamě a mnoho dalších)
- blogy úspěšných copywriterů (Otto Bohuš, Pavel Šenkapoun, ILINČEV a další)
- LinkedIn profily copywriterů – dozvíš se zajímavosti z oboru (např. Komuniké Bára Nováková)
- úspěšné značky a jejich marketing
- internetové diskuze mimo tvou sociální bublinu – aby ses uměl vcítit do různých cílových skupin
- o technických souvislostech, jako je SEO, UX design apod. (např. kurz zdarma Digitální garáž)
2) Poslouchej nebo zkoukni
- Podcasty o marketingu (PÍÁRKO, Jak na sítě)
- Videa – o psaní s předními českými copywritery (Copýtko)
3) Tak něco (na)piš
Samotná teorie nestačí. Jen psaní z tebe udělá mistra. Budeš taky hodně škrtat/mazat.
Rozepiš se:
- v marketingové agentuře – najdeš stáž nebo práci pro juniora, vyzkoušíš si psaní pro různorodé klienti, naučíš se spolupracovat s grafikem, asi nejlepší start pro začátečníka
- v neziskovce – dostaneš se k zajímavým a smysluplným projektům, piš klidně klidně zadarmo (za reference)
- na blogu – o tom, co tě baví nebo přímo o copywritingu – vyzkoušíš si navíc práci s Google analytikou (statistiky návštěvnosti), SEO (klíčovými slovy), UX (uživatelsky přívětivé rozložení webu)
- v redakci – jako externí redaktor
BTW. Slohovky ti šly, gramatika a pravopis taky, ale radši je opraš (zkus např. Červenou propisku nebo Pravopisné jednohubky)

4) Specializuj se
Můžeš psát o všem možném. Nebo se můžeš některým tématům vyhýbat. Je něco, o čem píšeš rád(a)? A ujasni si, jaký typ textu chceš psát. Popisky produktů, články na blog, příspěvky na sociální sítě nebo si rovnou troufneš na celý web?
Zamysli se, co je tvoje srdcovka. Oslovíš pak toho správného klienta. Nebo se ti časem dokonce ozve on sám.
5) Představuj se pomocí „elevator pitch“
Vymysli si své stručné představení. Jako když někoho potkáš ve výtahu a máš na to maximálně 2 minuty. Ideálně jen 30 sekund. A řekni, jaká je tvá specializace.
V psané formě se hodí na LinkedIn profilu, osobní vizitce nebo webu. A naživo ho využiješ také.
6) Ukaž, co děláš
Ve výtahu ses už možná představil/a. Ale ty se musíš umět prodat všude. Vytvoř si LinkedIn profil, založ si blog a ukaž všem, že umíš psát.
TIP: Znej svou cenu. Vyhni se pochybným nabídkám práce, které slibují 150 Kč/ hod nebo 30 Kč za normostranu. Lepší je pro začátek psát za reference.

7) Připoj se do komunity
V začátcích i později se ti bude hodit support. Od někoho, kdo ti bude rozumět. Viděl/a jsi někdy živého copywritera? Že ne? Přidej se do online komunity.
- Copywriteři a další psavci – FB skupina pro copywritery i copywriterky, často jsou odpovědi na dotazy začátečníků spíš povýšené než užitečné, přes lupu ale vyhledáš různé rady nebo tu objevíš nabídky práce
- Holky z marketingu – FB skupina pro holky, najdeš tu tipy na vzdělávání, mentoring, nabídky práce atd.
- Copy hrdinky – FB skupina, podporující, bez hejtů, vznikla letos, pro copywriterky i textařky, i pro ty, které o o této kariéře teprve uvažují
Pořád by ses chtěl/a stát copywriterem?
Tak hlavně piš, klidně už na škole. Vzdělávej se od špiček v oboru. Udržuj si všeobecný přehled a pěstuj kritické myšlení. Svou profesní cestu na Kariérku sdílela copywriterka a jednatelka společnosti Content Wizards Anna Sálová. Pokud ti to uniklo, mrkni sem.