fbpx

Tipy a triky pro volnonožce

Jsem na volné noze. Pracuji sám na sebe. Dělám na IČO. Makám na živnosťák. Jsem OSVČ. Jsem podnikatel, živnostník. Ať už to nazveš jakkoli, v České republice lze pracovat nejen v zaměstnaneckém poměru, ale i jako osoba samostatně výdělečně činná. Být OSVČ, stejně tak jako být zaměstnanec, má své výhody a nevýhody.

Ohledně této právní formy si můžete přečíst více informací v článku od Denisy ZDE. 
Zkušenosti s podnikáním od studenta Luboše si můžete přečíst ZDE. 
 

Já se dnes podívám na rozdíly z pohledu hospodaření. U povolání, která svůj příjem dostávají na základě fakturace, čili jsou OSVČ, je třeba si dát pozor na několik věcí.

Na co si dát pozor?

1) Oddělit firemní a osobní peníze.

Je třeba pochopit, že příjmy „firmy“ nejsou celým tvým ziskem, který můžeš utrácet. Nezapomeň každý měsíc nejprve zaplatit sociální a zdravotní pojištění. Příjem je pak vhodné rozdělit poměrem, kdy minimálně 30 % odložíš na firemní rezervu a 70 % bude zisk pro tebe.

Proč toto rozdělení? Když je člověk zaměstnaný a například se mu rozbije počítač, mobil nebo nějaká jiná nutná pracovní pomůcka, zaplatí ji obvykle zaměstnavatel. Když jsi OSVČ, budeš tyto náklady hradit sám/sama. 

Takže rada číslo jedna: 30 % příjmu si odlož na „firemní“ běžný účet (jakýkoliv běžný účet, na kterém budeš udržovat rezervu a platit z něj například sociální, zdravotní a někdo i nemocenské pojištění). Tyto odkládané peníze se ti budou hodit na jaře, kdy se platí daň z příjmu a doplatky na pojištění.

Dále na plánované i neplánované výdaje na elektroniku a další nutné výdaje spojené s podnikáním. 70 % z příjmu pak rozděl dle článku číslo 2. Základní pravidlo bohatých 10-20-30-40. (Poměr 30/70 neodpovídá paušálně všem povoláním, některá povolání mají vyšší náklady, a proto je třeba přistupovat k tvorbě rezervy individuálně a navyšovat ji dle potřeby. 30 % je ideální minimální hranice.)

2) Chceš si pořídit vlastní bydlení?

Stále platí doporučení, že splátka by měla tvořit maximálně 30 % z příjmu. Jak posoudí příjmy OSVČ banky pro potřeby hypotečního úvěru? Budou vycházet z daňového přiznání. V daňovém přiznání je, zjednodušeně řečeno, uveden tvůj příjem za rok minus uznatelné náklady (buď skutečné, nebo paušální) a rozdíl děleno 12 měsíci je tvůj měsíční „čistý“ příjem.

Dej pozor na výběr banky, každá přistupuje k OSVČ jinak. Někde stačí jednodaňové přiznání, někde je nutné doložit dvě. Někde berou příjem dle obratu, někde dle příjmu z daňového přiznání. Prostě je hodně výjimek, takže než se do úvěru pustíš, poraď se s profíkem. 

3) Finanční zajištění

Jak už víš z předchozích článků, rezerva je základ! Pro OSVČ to platí dvojnásob.

Nemají výpovědní lhůtu, a pokud projekt skončí nebo nejsou schopny sehnat dostatek zakázek, je třeba vyjít z rezerv. Minimální doporučená rezerva pro OSVČ je mít navíc 6 měsíčních splátek nutných nákladů. Ale stále platí, že čím víc, tím líp!

Být na volné noze neznamená mít furt volno a nemít šéfa. Šéfa máš, jsi to ty sám/sama. A je jen na tobě, zda sám/sama sobě budeš tím nejlepším šéfem. Šéfem, který ze svého svěřence vymáčkne maximum, povede ho k disciplíně pracovní i finanční, a díky tomu bude firma úspěšná.

Články seriálu PENÍZE A ŽIVOT

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na e-mail: info@karierko.cz

Autor článku

Lucie

Lucie pracuje jako manažerka v konzultantské firmě a lektorka finanční gramotnosti. Ve světě financí se pohybuje už od vysoké školy. Pražskou ČZU zakončila diplomkou o penzijním systému České republiky a v bakalářce řešila financování bydlení. „Věřím, že zdravý přístup k příjmům a výdajům patří ke klíčovému vzdělání, a proto už od roku 2014 učím děti v rámci projektu denfinancnigramotnosti.cz. Dnes je mi 32 let a zkušenosti, které jsem nasbírala jako konzultant, předávám dál v pozici manažerky.”

Webové stránky Luciehttps://luciebaslova.cz/

Share This

Share this post with your friends!